DIY Paddestoelen

Omdat het bijna herfstvakantie is heb ik een leuke DIY bedacht: paddestoelen! Ook leuk voor in huis :-).




Wat heb je nodig?
- stukje breisel (bv van een oude trui)
- een keukenrol
- stukje wit papier
- vilt: rood en wit
- oude knopen
- stukje karton 
(bv een verpakking van een muesli)
- naald en garen (wit en rood)
- een ✂
- beetje vulsel


Stam van de paddestoel
Van deze trui had ik al laatst al een kussen gemaakt. 
De kol gebruikte ik voor de stam van mijn paddestoelen.


Knip de kol van de trui los en knip 'm door 
in de juiste richting, zodat de ribbels verticaal 
blijven doorlopen, in 2-en. Zo kun je 
2 paddestoelen maken.


Pak de keukenrol en knip deze ook in 2-en.
Rol één deel van de keukenrol in een stukje kol
en naai de zijkant dicht.



Onderkant hoed van de paddestoel
Teken op een wit papiertje of krant
een rondje, dat dienst doet als malletje
voor de onder- en bovenkant van de hoed.


Leg het malletje 1 keer op wit vilt en ✂ uit.

Zet de stam van de paddestoel (= keukenrol 
met breisel) in het midden van de witte vilten cirkel
en naai het vilt aan de stam vast. 


Gebruik het malletje om ook uit een mueslidoos een 
cirkel te knippen. Dit is voor versteviging.




Bovenkant hoed van paddestoel
Leg het malletje ook 1 keer op rood vilt en ✂ 
het geheel 1 cm groter uit. 
Knip de rode vilten cirkel 1x in tot het midden...

en schuif een stukje van het vilt over elkaar heen, 
zoals hieronder, en naai vast.


Op de foto heb ik even zwart garen genomen 
om aan te geven waar je het vastnaait.
Maar het is natuurlijk veel mooier om 
rood garen te nemen.

Pak nu een paar oude knopen,
grote en kleine, en maak deze op
een willekeurige plaats vast op de hoed.
Dat kan met een stukje borduurgaren of 
gewoon garen.


Leg nu de rode hoed (met knopen) op de 
stam met wit vilt en karton en naai de cirkels 
aan de buitenkant vast.
Laat een klein stukje open, vul de hoed met wat
watten of kussenvulling en naai dicht.


En klaar!



Fijne herfstvakantie!



Reacties

  1. Oooh, ze zijn leuk! Zijn ze niet topzwaar? Of doe je een zakje met steentjes in de stam? Ik ben inmiddels vaker paddenstoelen van wol aan het vilten. Ook leuk, maar die vallen toch wel vaak om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Petra! Nee ze zijn niet topzwaar en ik doe er geen steentjes in. De stam is gewoon hol...een keukenrol. Ze blijven mooi staan. De hoed is van heel licht materiaal en goed vastgenaaid aan de stam. Probeer het maar.

      Verwijderen

Een reactie posten

Berichtjes vind ik altijd leuk.